NATŪRALŪS BŪDAI IŠSAUGOTI SVEIKATĄ, JAUNYSTĘ IR ENERGIJĄ

Sulčių galia: mitai ir tikrovė

 Sumanūs ir darbštūs suvalkiečiai ūkininkai mėgina plėtoti namudinį verslą.

 „Vargu ar kas norėtų keliaklupsčiauti ravėdamas ekologiškas daržoves, paskui žiemą terliotis spausdamas sultis ir dar ieškoti, kas jas nupirktų“, – pačių išplėtotą sulčių verslą apibūdina ekologinės žemdirbystės entuziastai. Surgučių kaimo (Marijampolės sav.) ūkininkai Vilija ir Algirdas Žemaičiai dar prieš aštuonerius metus sumanė gaminti natūralias nekaitintas sultis. Kantriai rinkosi, kurios morkų veislės jų žemėje tarpsta, kurios tinka sulčių gamybai. Ekologiškas daržoves šeimininkai augina tik iš elitinių, Olandijoje išaugintų sėklų. Be morkų, dar užsiaugina burokėlių, moliūgų. Penkis mėnesius trunkantį sulčių spaudimo sezoną pradeda lapkritį ir baigia kovą.Ūkio savininkams tenka keltis su pirmaisiais gaidžiais ir spėriai suktis. Vilija skuta, plauna morkas, pjausto obuolius, o Algirdas dirba prie sulčiaspaudės. Nekaitintas sultis pilsto į sterilizuotus stiklainius ir vežioja užsakovams į namus, darbovietes. Tokias nekaitintas sultis rekomenduoja išgerti per pusvalandį.
Žemaičiai nuosavame name įkūrė sulčių spaudimo fabrikėlį, kokių matė gyvendami užsienyje, kur namudiniai verslai populiarūs. Licenciją tokiai veiklai turintys ūkio šeimininkai įsigijo ir stiklainių bei dangtelių sterilizavimo įrangą – rašo žurnalistė Rima Kazakevičienė.

Sulčių spaudimas yra daugiau idėjinis dalykas, mano ieškojimai“, – sakė Kauno technologijos universitete inžinierės chemikės specialybę įsigijusi, o anksčiau Vilkaviškio konservų fabrike dirbusi V. Žemaitienė. Dabar savo idėjas ji realizuoja nuosavoje sodyboje su serbentynu, braškynu, retųjų vaiskrūmių sodu.

Š.m. vasario 18 d. 14 val. namų ūkio fakulteto senjorai  turėjo puikią galimybę išklausyti Vilijos Žemaitienės  paskait1 apie  vaisių ir daržovių sulčių paslaptis  ir jų svarbą žmogaus sveikatai, jaunystei ir energijai.

Kurios iš vaisių ar daržovių sulčių žmogui yra vertingiausios, kurios gydo ir valo organizmą, kurios labiau tinka vaikams, o kurios – vyresnio amžiaus ir  seniems žmonėms?Šių ir kitų rūpimų klausimų paklausėme Vilijos Žemaitienės.

 Kokios  vaisių ar daržovių sultys yra vertingesnės sveikatai?

 Morkų sultys

Šviežiai spaustos morkų sultys karaliauja tarp daržovių sulčių. Jose gausu beta karotino, B grupės vitaminų, kalio, kalcio, kobalto ir kitų mineralinių medžiagų. Todėl morkos ypatingai naudingos vaikams ir žmonės, kurių nusilpęs imunitetas ir kurie turi odos problemų.

Beta karotinas labai naudingas regėjimui. Bet tam, kad jį organizmas pasisavintų, būtina iš karto suvalgyti kokio nors riebaus maisto. Geriausia tinka salotos, pagardintos augaliniu aliejumi.

Nereikėtų piktnaudžiauti morkų sultimis. Esant to pačio beta karotino pertekliui, apkraunamos kepenys, oda gali įgauti gelsvą atspalvį. Per dieną rekomenduojama išgerti ne daugiau nei pusę litro morkų sulčių. Norint gauti vitaminų profilaktiškai, užteks ir pusės stiklinės.

Šviežiai spaustų morkų sulčių negalima vartoti paūmėjus opaligei ir viduriuojant.

 Burokėlių sultys

Burokėlių sultyse gausu cukraus, yra vitaminų C, P, B1, B2, PP. Taip pat yra ženklus kalio druskų, geležies, mangano kiekis. Burokėlių sultyse esančios naudingos medžiagos stimuliuoja kraujodarą. Didelė magnio koncentracija normalizuoja nervų sistemos darbą, kai žmogus patiria stresus, įtampą, jį kankina nemiga. Šios sultys taip pat pagerina žarnyno peristaltiką, todėl yra nebloga priemonė vidurių užkietėjimo profilaktikai.

Tačiau šviežiai spaustose burokėlių sultyse yra kenksmingų junginių, kurie ore suyra. Todėl prieš geriant burokėlių sultis būtina palaikyti 2 – 3 valandas šaldytuve, atvirame inde.

Kaip bebūtų gaila, kai kuriems žmonėms burokėlių sulčių negalima gerti. Kartais jos sukelia pykinimą, vėmimą, galvos svaigimą, padažnėjusį širdies plakimą, bendrą silpnumą.

Pratintis prie koncentruotų burokėlių sulčių reikia palaipsniui pradedant nuo vieno arbatinio šaukštelio per dieną. Prieš geriant šias sultis reikėtų atskiesti virintu vandeniu arba erškėtrožių nuoviru. Burokėlių sultis galima maišyti su morkų, kopūstų, obuolių, slyvų ir spanguolių sultimis.

Sergant inkstų ligomis, skrandžio ir dvylikapirštės žarnos opalige burokėlių sultys nerekomenduojamos.

Pomidorų sultys

Pomidorų sultys stimuliuoja skrandžio ir žarnyno darbą, sumažina vėžio atsiradimo tikimybę. Jos labai naudingos nėščioms ir maitinančioms moterims. Kadangi sultyse nedaug kalorijų, jas drąsiai gali gerti žmonės, turintys antsvorio. Šviežiai spaustose sultyse išlieka stipriai veikiantys fitoncidai, slopinantys rūgimo ir puvimo procesus žarnyne.

Pomidorų sultis reikia gerti 20 – 30 minučių prieš valgį, nes jos paruošia skrandį ir žarnyną virškinti maistą. Įdėjus druskos sumažėja gydomosios sulčių savybės. Vietoj druskos galima dėti susmulkinto česnako ir šviežių žalumynų: krapų, petražolių, koriandro.

Pomidorų sulčių negalima gerti paūmėjus gastritui, opaligei.

Moliūgų sultys

Moliūgų sultyse yra sacharozės, naudingų pektininių medžiagų, kalio, kalcio, magnio, geležies, vario ir kobalto druskų. Jose yra vitaminų C, B1, B2, B6, E, beta karotino.

Moliūgų sultys gerina skrandžio ir žarnyno veiklą, skatina tulžies išsiskyrimą. Jas nuo seno rekomenduoja žmonėms, sergantiems širdies ir kraujagyslių ligomis, kai atsiranda patinimų.

Moliūgų sultys ypatingai naudingos sergant inkstų ir kepenų ligomis. Reikia gerti po pusę stiklinės vieną kartą per dieną. Jeigu kankina nemiga, prieš miegą rekomenduojama išgerti taurelę sulčių su medumi; jeigu sergate inkstų ir šlapimo pūslės akmenlige – po ketvirtį arba pusę stiklinės moliūgų sulčių tris kartus per dieną.

Kontraindikacijų, kada negalima gerti moliūgų sulčių, praktiškai nėra. Negerkite tik tuomet, jeigu nemėgstate.

Obuolių sultys

Jose gausu vitamino C ir P, yra kalio, kalcio, geležies, vario, mangano, kobalto, cinko, nikelio druskų. Jas galima gerti sergant ateroskleroze, kepenų, šlapimo pūslės, inkstų ligomis, akmenlige. Pektinas, kurio yra obuolių minkštime, normalizuoja žarnyno darbą. Kadangi šiose sultyse yra daug cukraus ir organinių rūgščių, jos padeda atsigauti po didelio fizinio krūvio. Obuolių sultys nekenkia sveikatai net geriant jų gana daug – net iki litro per parą.

PATARIMAI    VISIEMS

Sultys Tavo sveikatai:

Stiprina imuninę sistemą: mėlynių, granatų, obuolių, vyšnių, citrinų, morkų, imbiero sultys.

Lėtinius galvos skausmus malšina: šiltos obuolių sultys, kopūstų, špinatų, apelsinų, citrinų (maišant su vandeniu), vynuogių, salierų ir agurkų (migreniniams galvos skausmams) sultys.

Gerina regėjimą: morkų, mangų, salierų, šeivamedžio uogų, špinatų, mėlynių, papajų;

Gerina virškinimą: ananasų ir imbierų (geriausia gerti kartu), morkų, obuolių, burokėlių, petražolių;

Kraujo valymąsi skatina: gervuogių, juodųjų vyšnių, mangų, granatų, citrinų, šeivamedžio uogų, burokėlių, pomidorų, petražolių sultys.

Skausmą mažina: aviečių, gervuogių, vyšnių, ananasų, braškių, aviečių, imbiero sultys.

Toksinus iš organizmo šalinti padeda: laimų, citrinų, ananasų, arbūzų, greipfrutų, persimonų, imbiero, peletrūnų sultys.

 Tavo grožiui :

Sveikiems plaukams reikalingos: juodųjų serbentų, kokosų, špinatų, agurkų, morkų sultys.

Mažina spuoguotumą: obuolių, morkų, agurkų, vyšnių, laimų, citrinų sultys.

Lėtina senėjimo procesus: braškių, melionų, granatų, mėlynių, vyšnių, apelsinų, spanguolių, obuolių, mandarinų, laimų sultys.

Sveikai odai reikalingos: špinatų, granatų, morkų, obuolių, petražolių, agurkų sultys.

Antistresinį poveikį turi: kalendros, pomidorų, brokolių, morkų, salierų, laimų, obuolių, ananasų sultys.

Po paskaitos čia pat paragavome tik ką šviežiai  išspaustų iš ekologiškai užaugintų daržovių sulčių.

ESAME NUOŠIRDŽIAI  DĖKINGI  LEKTOREI   UŽ  ĮDOMIĄ   PASKAITĄ IR SULTIS.

Namų ūkio fakulteto dekanė  Audronė Putauskienė

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s